Tego nie wyniesiesz z domu, czyli o dobrych eko-praktykach w biurach

Biznes dla klimatu
Udostępnij

Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci lub jak kto woli czego Jaś się nie nauczy tego Jan nie będzie umiał. Na pewno za tymi sformułowaniami stoi dużo prawdy, lecz jak to z prawdami bywa zawsze istnieją od nich wyjątki.

W pracy spędzamy znaczną część swojego dorosłego życia. Nie ma co się oszukiwać poranna pobudka Twoja i całej rodziny (jak jesteś singlem lub jeszcze nie masz dzieci to jesteś w tej szczęśliwej grupie, która tutaj oszczędza dodatkowe cenne minuty życia) plus dojazd do pracy/odwiezienie najmłodszych członków rodziny do szkół i przedszkolu; dodajmy do tego standardowe 8 godzin pracy, jeżeli akurat nie robisz nadgodzin, odbiór gromadki z instytucji publicznych/niepublicznych, popołudniowe korki na mieście a może jeszcze dodatkowy Twój trening jogi lub basen dziecka. I jak już dotrzesz do swojego ulubionego fotela we własnym domu, jeżeli w ogóle będziesz miał/a okazję na nim spokojnie usiąść okazuje się, że wolnego czasu tego wieczora to już tak nie za wiele Ci zostało. W weekend czas dla rodziny a może czas na Twoje przyjemności a może czeka Ciebie sprzątanie całego mieszkania i szumne historie opowiadane przez pralkę?

 

Nawet jeżeli masz na to swój sposób, żeby wycisnąć z tego czasu jak najwięcej, niezależnie czy jest to wstawanie o 4 rano przed wszystkimi czy może outsourcowanie części obowiązków to i tak przyznaj, że w pracy spędzasz dużo czasu, może nawet bardzo dużo czasu, a czasami wręcz wiesz o tym, że za dużo.  Praca stanowi znaczną część naszego życia, to właśnie dlatego po pracy rozmawiamy z partnerami o pracy a spotykając się ze znajomymi tematy powiązane z naszą pracą niepostrzeżenie wkradają się do rozmowy. Z tego miejsca chcielibyśmy zaznaczyć, że mamy nadzieję, że lubisz swoją pracę i ludzi, z którymi tam spędzasz czas i, że Twojego jedynego marzenia nie stanowi umowa na czas nieokreślony i dobry dojazd.

Otoczenie, w którym pracujemy kształtuje nasze zachowania. I nawet jeżeli nasza skorupka za młodu nasiąkła pewnymi wartościami, zachowaniami, przyzwyczajeniami to otoczenie wywiera na nią wpływ tu i teraz, czy jesteśmy tego świadomi czy nie.

 

Porozmawiamy dzisiaj o pozytywnym wpływie, kiedy to właśnie organizacje kształtują nasze postawy i uczą nowych wzorców zachowań. Porozmawiajmy o przyzwyczajeniach, których tym razem nie wynieśliśmy z domu, ale z pracy, a będąc jeszcze bardziej precyzyjnym, z biura. Wpływie, który to przedsiębiorstwa i nasze środowisko pracy wywierają na nas, aby wspólnie zatroszczyć się o naszą planetę.

Dziś będzie o dobrych praktykach, bo z dobrych praktyk, jeżeli tylko można to trzeba czerpać pełnymi garściami! W końcu, jeżeli ktoś już tą drogę przeszedł to i nam się uda! Zainspirujmy się i działajmy za dobrym przykładem!

 

Zanim jednak przejdziemy do sedna pozwolimy sobie na małe wtrącenie: wybór firm, których dobre praktyki zostały przywołane nie jest opiniujący – oznacza to, że w naszej inicjatywie nie jest przywołane firmy oceniać czy rankingować – całkowitą ocenę przez pryzmat wszystkich prowadzonych działań pozostawiamy w Waszej gestii. Dziś pokażemy Wam wiele dobrych praktyk zastosowanych w przestrzeniach biurowych, z których znakomita większość, jak później sami się przekonacie, jest prosta do wdrożenia również w Waszym otoczeniu. I chodzi nam o to, abyście się inspirowali do wdrażania podobnych działań w swoich biurach.

 

LPP

 

Jednym z ciekawych eko-postualtów LPP, które firma wdrożyła była ekologiczność przestrzeni biurowych, który dokładnie brzmi „Wprowadzamy zasady ECObiura – jesteśmy to winni matce Ziemi.” Co EcoBiura oznaczają w praktyce w LPP i jakie best practice możemy wyciągnąć z tej lekcji:

  • wykorzystywany papier jest przyjazny środowisku, pochodzi z drzewa eukaliptusowego, zakupionego w ramach programu wspierającego rolników,
  • w wewnętrznej komunikacji wykorzystuje się koperty wielokrotnego użytku, co ogranicza stosowanie opakowań jednorazowych,
  • standardem ustawień druku jest wydruk dwustronny, czarno-biały,
  • zużyte tonery i baterie podlegają utylizacji,
  • do dyspozycji pracowników w gdańskiej centrali pozostają firmowe rowery, które zastępują służbowe samochody,
  • prowadzona jest segregacja śmieci. Ponadto w centrali jest obchodzony Dzień Supersortera, w ramach którego pracownicy mogą wygrać edukacyjne gry multimedialne lub spotkać się i porozmawiać o zasadach segregacji z pracownikiem Urzędu Miasta;
  • w bufecie zniknęły plastikowe słomki, pojemniki do dań na wynos oraz plastikowe butelki z wodą. Pojawiły się za to szklane butelki na wodę oraz papierowe torebki do pakowania kanapek,
  • do dyspozycji pracowników został oddany ekspres do kawy z mlekiem bez laktozy,
  • przy dystrybutorach na wodę zostały wyeliminowane plastikowe kubeczki.
  • na spotkaniach wewnętrznych jedyną wodą do dyspozycji jest woda w szklanych butelkach,
  • dystrybutory z wodą z plastikowych baniaków wymienione zostają na dozowniki podłączone bezpośrednio do sieci wodociągowej.

 

Źródło zdjęcia: www.lppsa.com

 

CCC

 

CCC realizuje program „Polityka Ochrony Środowiska” oraz „Strategia Środowiskowa 2019-2021” w ramach programów przedsiębiorstwo również wprowadziło liczne zmiany w biurach przekształcając je w bardziej przyjazne środowisku przestrzenie. Poznajmy best practice przestrzeni biurowych CCC:

  • w Centrum Usług Wspólnych, biurze w Warszawie i biurowcu w Polkowicach zainstalowano inteligentne systemy zarządzania budynkami, które przyczyniają się do zmniejszania zużycia energii elektrycznej,
  • zlikwidowano wszystkie zbędne źródła poboru energii oraz zrezygnowano z pracy urządzeń w trybie „stand by” poza serwerowniami,
  • wprowadzono elektroniczny obieg dokumentów, dzięki któremu obniżono zużycie papieru,
  • aby zmniejszyć wpływ na emisję gazów cieplarnianych prowadzona jest modernizacja floty samochodowej poprzez wymianę pojazdów na samochody hybrydowe. W 2019 roku 40% floty stanowiły auta hybrydowe. Spółka planuje również zakup samochodów elektrycznych, które będą służyły do poruszania się w ramach terenu siedziby firmy w Polkowicach i najbliższej okolicy,
  • ograniczając zużycie energii elektrycznej w salonach spółki zostało wprowadzone oświetlenie LED. Do końca 2019 roku 80% salonów CCC zostało wyposażone w nowe oświetlanie. Obecnie prowadzone są prace nad nowymi rozwiązaniami, które obniżą zużycie prądu z ekranów LED;
  • ograniczenie zużycia energii w Centrum Badawczo-Rozwojowym CCC w Polkowicach zapewnia nowoczesny system DALI, którego to zadaniem jest inteligentne zarządzenie oświetleniem w budynku. System wyposażony jest w sensory, które w zależności od poziomu oświetlenia budynku światłem słonecznym samoczynnie regulują jego doświetlenie.

 

TIM S.A.

 

W ramach strategii odpowiedzialnego biznesu „TIM pro” na lata 2019-2021 spółka wytyczyła trzy strategiczne kierunki działania: profesjonalnie, proaktywnie i prospołecznie. W ramach strategii powstało również zielone biuro TIM. Dobre praktyki gotowe do zaadaptowania od TIM:

  • biurowiec, w którym mieści się siedziba firmy został zbudowany z zachowaniem najlepszych praktyk projektowania, budowania i użytkowania potwierdzonych certyfikatem BREEAM. Certyfikat zaświadcza o wysokiej efektywności energetycznej budynku, wysokiej efektywności ekonomicznej, mówiącej o korzystaniu z ciepła systemowego, zastosowania materiałów budowalnych o niskiej emisji oraz systemowej ślusarki aluminiowej o wysokiej izolacji termicznej,
  • budynek wyposażony został w energooszczędne światła a niektóre z pomieszczeń, takie jak sale konferencyjne, toalety, szatnie są energetycznie wspierane przez czujki ruchu, które wyłączają oświetlanie przy zaobserwowaniu braku aktywności;
  • całkowicie została wyeliminowana woda w plastikowych butelkach i zastąpiona dystrybutorami podłączonymi bezpośrednio do wody z sieci wodociągowej;
  • powszechnie stosowane są zasady segregacji śmieci,
  • zużyte baterie podlegają utylizacji,
  • pracownicy zbierają nakrętki, które przekazywane są fundacji „Wrocławskie Hospicjum dla Dzieci”,
  • do druku wykorzystywany jest papier Cyclus Print, który jest produkowany ze 100% makulatury w technologii przyjaznej dla środowiska. Na papierze makulaturowym przedsiębiorstwo przygotowuje raporty, materiały promocyjne i wizerunkowe a także tuby upominkowe i kalendarze dla Klientów,
  • 99% Klientów firmy otrzymuje faktury w formie elektronicznej.

 

Źródło zdjęcia: www.bnpparibas.pl

 

BGŻ BNP PARIBAS

 

Odpowiedzialność Bank BNP Paribas postrzega jako nieodłączny element strategii rozwoju i interpretuje ją bardzo szeroko: wobec klientów, akcjonariuszy, regulatorów, pracowników i wszystkich, na których decyzje ma wpływ. Przyjrzyjmy się z jakich best practice w zakresie ekologicznych biur Banku BNP Paribas możemy skorzystać:

  • na dachu centrali banku postawiono ule, w których zamieszkały pszczoły miodowe, by w „Pasiece pod gwiazdami” produkować lokalny miód,
  • aplikacja carpooling umożliwiająca pracownikom wspólny dojazd do pracy,
  • w każdej z placówek banku segregowane są odpady,
  • pracownicy zachęcani są do odpowiedzialnego gospodarowania zasobami i stosowania, zarówno w życiu prywatnym, jak i w pracy, zgodnie z zasadami 5R:
  • REFUSE – Odmawiaj tego, czego nie potrzebujesz;
  • REDUCE – Ograniczaj to, co jest ci potrzebne;
  • REUSE – Użyj ponownie tego, co już posiadasz;
  • RECYCLE – Oddaj do recyklingu to, czego nie możesz już użyć;
  • ROT – Kompostuj to, co nie nadaje się już do spożycia,
  • centrale, centra biznesowe i oddziały wyposażono w dystrybutory z wodą, karafki i szklanki, wszystko w ramach procesu minimalizowania zużycia plastiku a w kantynach promowane jest przychodzenie po posiłek z własnym pojemnikiem. Plastikowe sztućce i opakowania zostały wymienione na ekologiczne i kompostowalne,
  • uruchomiono pilotażowy program kompostowania odpadów. Powstały kompost jest wykorzystywany do nawożenia okolicznych trawników a pracownicy mogą go także zabrać do domu, by odżywić swoje rośliny,
  • produkty w maszynach wendingowych poddawane są selekcji ze wzglądu na rodzaj opakowania. W automatach dostępne są napoje w szklanych butelkach i puszkach,
  • gadżety marketingowe wytwarzane przez bank stanowią wielorazowe lunchboxy, bidony i ekotorby. Zdezaktualizowanym materiałom promocyjnym nadawane jest drugie życie poprzez przekazywanie ich organizacjom społecznym. Wielkoformatowe materiały zostają powtórnie przetwarzane na akcesoria użytkowe takie jak m. in. torby i plecaki,
  • witryny oddziałów są wyklejane ekologiczną alternatywą folii pozbawioną PCV i szkodliwych dla środowiska substancji chemicznych. Folia już wykorzystana jest odbierana z oddziałów i przetwarzana na granulat, który można ponownie wykorzystać do produkcji wszelkich materiałów polipropylenowych,
  • materiały zarówno informacyjne jak i reklamowe drukowane są na certyfikowanym papierze, pochodzącym w 100% z recyklingu,
  • zrezygnowano z ekspozycji ulotek i materiałów drukowanych. W ponad 140 oddziałach informacje marketingowe zostały zdigitalizowane i przeniesione na ogólnodostępne tablety,
  • zdigitalizowano również proces delegacji, dzięki któremu wyeliminowano papierowy obieg dokumentów,
  • w budynkach działa system druku podążającego – Follow Me Printing – pozwalający na odbieranie wydruku z dowolnej podłączonej drukarki za pomocą czytników kart. Z kolei wykorzystywany papier do drukowania to papier ekologiczny o obniżonej gramaturze. Klienci i pracownicy zachęcani są do korzystania z dokumentów w formie elektronicznej a drukowaniu podlegają jedynie niezbędne materiały,
  • wdrożone zostały zasady elektronicznej dystrybucji korespondencji oraz pracy na dokumentach elektronicznych zapisanych w zasobach sieciowych,
  • wykorzystywane są inteligentne systemy zmniejszające zużycie wody a wśród pracowników promowane jest mycie naczyń w zmywarkach,
  • wykorzystywany sprzęt komputerowy i urządzenia są wysoko energooszczędne, a pracownicy edukowani w zakresie energooszczędnych postaw w codziennej pracy,
  • do bankowej floty samochodowej sukcesywnie są wprowadzane auta hybrydowe, umożliwiające ograniczenie emisji substancji szkodliwych do środowiska. Pracownicy z kolei mogą dołączyć do programu Akademia Bezpiecznej Jazdy. Ten program szkoleń pozwala im prowadzić samochody bezpieczniej i uczy ekonomiczności jazdy;
  • bank korzysta z programu carsharingu – wypożyczania aut na godziny i minuty a wśród pracowników promowane są dojazdy do pracy rowerem. Bank oferuje pracownikom strzeżone parkingi rowerowe i prysznice,
  • tradycyjne spotkania są przekształcane w telekonferencje i wideokonferencje a szkolenia zastępowane e-learningami.

 

ECOL-UNICON

 

Firma, która w swoim DNA ma zapisaną misję ekologiczną, nie może pozostawać obojętna na ekologiczne zachowania w swoich biurach – oto kilka przykładów działań:

  • w zakładzie w Gdańsku zbiera się deszczówkę, którą wykorzystuje się do podlewania zieleni przy biurze. Podobne zbiorniki niebawem staną na zakładach w Łodzi i Rudzie Śląskiej,
  • woda podczas spotkań wewnętrznych lub z kontrahentami podawana jest wyłącznie w butelkach szklanych lub w karafkach, pracownicy mają do dyspozycji dystrybutory wody podłączone bezpośrednio do sieci wodociągowej. Wyeliminowane zostały plastikowe kubki, które zastąpione są szklanymi lub pochodzącymi z recyklingu,
  • we wszystkich lokalizacjach spółki prowadzi się obowiązkową segregację śmieci, zużyte baterie podlegają utylizacji, pracownicy zbierają nakrętki, które przekazywane są na cele dobroczynne,
  • wdrażana zasada „paperless” oznaczała wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów, e-faktury, przejścia na wydruki wyłącznie na papierze pochodzącym w 100% z recyklingu, preferowanym druku dwustronnym,
  • w działalności marketingowej spółki przewodzi zasada: „po pierwsze online” – wszystkie katalogi i foldery dla klientów są dystrybuowane przede wszystkim online, niezbędny wydruk robiony jest wyłącznie na papierze pochodzącym z recyklingu,
  • wszelkie gadżety reklamowe, materiały marketingowe czy nawet świąteczne prezenty dla pracowników zachowane są w duchu ekologicznym,
  • firma promuje wśród pracowników dojazdy rowerowe oraz komunikacją miejską, a także carpooling,
  • oświetlenie we wszystkich biurach i zakładach produkcyjnych, wymienione zostało na energooszczędne LED.

 

Ach tyle tych dobrych praktyk, że aż …. każdy znajdzie coś dla siebie. Nic tylko ruszyć do działania i wdrażania we własnych przestrzeniach biurowych. A od czego Ty zaczniesz zmianę we własnym biurze? I proszę nie mów, że od jutra😊